Blog Synergy

Co je to vlastně protein – a proč je po tréninku důležitý?

Jistě namítáte, já ho nepotřebuji, nechci nabírat svalovou hmotu. To je ale veliký omyl. Všichni potřebujeme proteiny nebo jiným slovem bílkoviny, a proto se vůbec nemusíme bát proteinových koktejlů, které mají v našem jídelníčku opodstatněnou úlohu.

Přírodní složení

Nejedná se o nic nezdravého, pouze o čistě extrahované bílkoviny z klasických potravinových zdrojů, mezi nejrozšířenější patří syrovátka, mléko, vejce, sója, rýže apod. Navíc bývají moderními a často přírodními technologiemi upraveny tak, aby se vstřebaly efektivněji než ty, které přijímáme z klasické stravy. Pro informaci: mezi potraviny s nejvyšším obsahem bílkovin patří maso, největší podíl bílkovin má červené (hovězí apod.), cca 30 %, zbytek tvoří hlavně voda a tuk. To znamená, že ve 100 g porci masa přijmete podobné množství bílkovin jako v jednom koktejlu. Porovnali jste si někdy cenu?
 

Proč jsou bílkoviny tak důležité

Bílkoviny jsou složeny převážně z aminokyselin a o těch je známo, že jsou základem regenerace celého organismu, hlavně svalové hmoty, šlach a kloubů, a působí i na elasticitu pleti. Je to prostě skvělý anti-aging pro celé tělo. Nesportující jedinec by měl mít denní příjem bílkovin 1 g/kg hmotnosti. Sportovec alespoň 1,5 g/kg hmotnosti, máme na mysli rekreačního sportovce se 2–3 tréninky týdně. Jednoduše a laicky, při tréninku nebo jakékoliv jiné fyzické zátěži tělo spotřebovává hlavně sacharidy z glykogenových zásob, a pokud jich má nedostatek, „požírá“ i vlastní svalovou hmotu.
 

Zdroj regenerace

Pokud chcete mít krásnou atletickou postavu a zrovna nepotřebujete nabírat svalovou hmotu, není dobré přijímat po tréninku sacharidy. Naopak nejlépe pro sebe uděláte, pokud si do 1 hodiny dáte proteinový koktejl s obsahem bílkovin kolem 80 %. Dodáte zdroj regenerace pro namožené svaly a šlachy. Ty budou pevné, pružné, krásně štíhlé a hlavně budou více odolné vůči úrazu. A co je super? Vy to i ucítíte. Druhý den vás nebude nic bolet a nebudete se cítit unaveni. Bílkoviny také mají obrovský vliv na efektivní spalování tuků. Pokud jich nemáte v těle dostatek, nedochází k přednostnímu spalování tuků, ale odbourává se i svalová hmota a podíl tuků v těle se nemění.
 

Jaký typ koktejlu si vybrat?

Pokud vás neomezuje nějaká intolerance nebo přesvědčení, základem je syrovátkový protein. Má optimální aminokyselinové spektrum, které se velice rychle zabudovává, a to cca do 2 hodin. Z toho důvodu je vhodný, pokud trénujete v dopoledních a odpoledních hodinách. Pokud chodíte trénovat večer po práci, vhodnější jsou vícesložkové proteiny, tzv. noční, s podílem syrovátky, ale i kaseinu. Ten se vstřebává pozvolna, až 7 hodin, a vy postupně regenerujete během spánku. Pokud máte zmíněnou intoleranci na mléko nebo jste vegani, na trhu jsou i proteinové směsi pro tyto případy, např. ze sóji, rýže, hrachu.
 

A na co si dát pozor při nákupu?

Nekupujte nic od výrobce, který je výrazně levný. Hrozí tam riziko, že použil necertifikované suroviny nižší kvality z třetích zemí. Právě od těchto výrobců se šíří jeden z mýtů, že protein nemá pěnit. Logicky, čím je prášková směs jemnější, tím je lépe zabudovatelná a práší a pění. Důležitá je dobrá rozpustnost. Jinak se chová syrovátka a jinak směsi s kaseinem. Syrovátkový protein je jemnější a lehčí, zatímco noční proteiny s kaseinem jsou hutnější a krémovitější. Rozhodně kupujte výživu od evropských firem s tradicí a zajímejte se, jaké suroviny používají. Zárukou je i to, že v rámci EU jsou nejpřísnější normy a probíhají pravidelné kontroly.
jana-samkova

Jana Samková

Jana Samková je obchodní ředitelkou firmy USAS spol. s r.o., která je dovozcem sportovní výživy německých firem MULTIPOWER, PROVISTA, MULTABEN, Z KONZEPT a nově italského NAMEDSPORT. Po zkušenostech v oboru od r. 1992 upřednostňuje výběr kvalitních partnerů s dlouholetými zkušenostmi a zázemím. Pouze ti jsou schopni vytvářet produkty s účinnou recepturou a prestiž jim velí pouze nejvyšší kvalitu surovin.